Thomas Prchal (30-11-2004) is leerling aan de Academie Muzikaal Talent in Utrecht, waar hij lessen krijgt van Jan-Ype Nota en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij les heeft van Michel Strauss. Incidenteel ontvangt hij lessen van Raphaël Pidoux. Hij volgde masterclasses bij oa Jerôme Pernoo, Colin Carr, Qin Li-Wei, Harro Ruijsenaars, Wen-Sinn Yang en Jens-Peter Mainz.

Thomas is meervoudig prijswinnaar: naast andere prijzen is hij overall-winnaar van

  • de Bohuš Heran International Cello Competition (2017) in Tsjechië,
  • 1ste prijswinnaar tijdens het Prinses Christina Compositie Concours (2017),
  • 1e prijswinnaar van het Concours de Violoncelle ‘Edmond Baert’ (2018) in Brussel
  • 3de prijswinnaar met een extra speciale prijs van het International Cello Competition ‘David Popper’ (2019) in Hongarije.

Niet alleen in Nederland treedt Thomas op, maar ook treedt hij regelmatig op in het buitenland: bijvoorbeeld in Frankrijk (bijv. Salle Cortot, Parijs), België, Duitsland, Tsjechië (bijv. Dvořák Zaal Rudolfinum, Praag), Luxemburg, Hongarije en Spanje (bijv. Auditorio de Galicia).

Thomas treedt regelmatig op als solist met orkest. Zo heeft hij gespeeld met bijvoorbeeld Real Filharmonía de Galicia, Stuttgarter Kammerorchester, Orkest van het Oosten, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim en het Noord Nederlands Orkest. Ook houdt hij erg van kamermuziek; hij was drie jaar lang lid van het strijkkwartet Young Strings Zeist, waarmee hij lessen ontving van leden van de Jerusalem, Casals en Schumann Kwartetten. Naast cello spelen houdt Thomas van componeren. Hij heeft meerdere stukken geschreven voor cello en piano, cello solo, verschillende kamermuziekensembles, cello met strijkorkest (‘Rapsodie’ en ‘Symbiosis”) en cello met symfonieorkest (‘Phoenix’). Thomas zit in de vijfde klas van het Christelijk Gymnasium in Utrecht en speelt graag tennis.

In dit programma speelt Thomas Prchal eigen composities onder begeleiding van Natasja Douma.

 

 

Natasja Dauma kreeg haar eerste pianolessen van haar grootmoeder, de concertpianiste Roeli Schijf-Verhoog. Nadien studeerde zij aan het conservatorium in Den Haag bij Jan Boumans en Marcel Baudet en vanaf 1989 bij Jan Wijn aan het conservatorium in Amsterdam. Deze studie sloot zij af met het behalen van de diploma’s Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus. 

Natasja Douma won twee keer het SJMN-concours.
Ook won zij de tweede prijs tijdens het Concours voor de Europese Muziekprijs in Antwerpen. In 2013 won zij samen met Isobel Warmelink de NTR-prijs voor de beste uitvoering van het verplichte werk (Music minus one or two, Guus Janssen) tijdens het Davina van Wely vioolconcours Zij studeerde liedbegeleiding bij Rudolf Jansen en haalde in september 2000 met onderscheiding haar diploma. 

Gedurende haar studie nam zij deel aan diverse masterclasses. Inmiddels trad zij met succes als solopianiste, als begeleidster en in kamermuziekverband op in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije en Luxemburg. Natasja is sinds 1998 als coach pianist verbonden aan het conservatorium in Den Haag.

 

 

Repertoire 'Obrazy' ('Beelden') voor cello en piano:

  1. Světlušky (Vuurvliegjes)
  2. Hrozivé mraky (Dreigende wolken)
  3. Zmrzlá růže (Bevroren roos)
  4. Potok na jaře (Een beekje in de lente)
  5. Ztracený z domova (Verdwaald van huis)
  6. Návrat domů (Thuiskomst)

- English translation -

Cellist Thomas Prchal (30-11-2004) is a student at the Academie Muzikaal Talent (Musical Talent Academy) in Utrecht, where he studies with Jan-Ype Nota, and at the Royal Conservatoire in The Hague, where he receives lessons from Michel Strauss. Occasionally he enjoys lessons by Raphaël Pidoux. He has participated in masterclasses from Jerôme Pernoo, Colin Carr, Qin Li-Wei, Harro Ruijsenaars, Wen-Sinn Yang and Jens-Peter Mainz.

Thomas won several prices, for example the overall-winner prize of the Bohuš Heran International Cello Competition (2017) in the Czech Republic, first prize Prinses Christina Compositie Concours (2017), first prize at the Concours de Violoncelle ‘Edmond Baert’ (2018) in Brussels and third prize with an extra special prize at the International Cello Competition ‘David Popper’ (2019) in Hungary.

Besides concerts in the Netherlands, Thomas also regularly performs in France (for example Salle Cortot, Paris), Belgium, Germany, Czech Republic (for example in the Dvořák concert hall Rudolfinum, Prague), Luxembourg, Hungary and Spain (for example Auditorio de Galicia).

As a solist he also performs often with orchestras such as the Real Filharmonía de Galicia, Stuttgarter Kammerorchester, Orkest van het Oosten, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim and the Noord Nederlands Orkest. In addition to this, he likes very much to play chamber music. For three years, he was part of the string quartet Young Strings Zeist, with whom he received lessons from members from the Jerusalem, Casals and Schumann Quartets

Besides being a cellist, Thomas likes to compose. He has written pieces for cello solo, cello and piano, many chamber music ensembles, cello with string orchestra (‘Rapsodie’ and ‘Symbiosis’) and cello with symphony orchestra (‘Phoenix’). Thomas is in his fifth year of the Christelijk Gymnasium in Utrecht and enjoys playing tennis.

In this program Thomas Prchal plays own compositions accompanied by Natasja Douma.

Natasja Dauma received her first piano lessons from her grandmother, the concert pianist Roeli Schijf-Verhoog. Afterwards she studied at the conservatory in The Hague with Jan Boumans and Marcel Baudet and from 1989 with Jan Wijn at the conservatory in Amsterdam. She concluded this study by obtaining the diplomas Teaching Musician and Performing Musician. 

Natasja Douma won the SJMN competition twice. She also won second prize at the Competition for the European Music Prize in Antwerp. In 2013, together with Isobel Warmelink, she won the NTR prize for the best performance of the compulsory work (Music minus one or two, Guus Janssen) during the Davina van Wely violin competition. She studied song accompaniment with Rudolf Jansen and received her honors in September 2000. diploma.

During her studies she took part in various master classes. She has since performed successfully as a solo pianist, as an accompanist and in chamber music in the Netherlands, France, Germany, Hungary and Luxembourg. Natasja has been a coach pianist at the conservatory in The Hague since 1998.

Nadia Askarova is concertpianiste, docente voor moderne en historische klavieren, waaronder fortepiano en orgel, en de eigenaar van Muziek&Theater 't hART in Voorburg: www.hartvoorburg.nl 

Zij is Cum laude afgestudeerd aan de Gnessin’s Muziekacademie te Moskou en volgde daar nog een Postdoctorale opleiding. Nadia richtte zich op het onderzoek naar de samenhang van retorica en motieven- en getallensymboliek in de klavierwerken van J. S. Bach. 

Van 1997 t/m 2000 heeft Nadia internationale studie-en-stage programma ‘J.S. Bach- Interpretationen’ gedaan onder begeleiding van Professor Walter Blankenheim in Duitsland. In 2003 verleende UNESCO haar de Constantijn Huygens beurs ten behoeve van haar Master studie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zij heeft moderne en historische klavieren gestudeerd bij Naum Grubert en Bart van Oort. Nadia is Eerste Prijs winnares van drie prestigieuze internationale piano concoursen. Van 2005 t/m 2007 was zij het gezicht van Bechstein Center Benelux en tevens docente van Bechstein Association of Piano Education.

My name is Wojciech Szymonik. I am 12 years old and I come from Warsaw, Poland. I started playing clarinet when I was six. Five years ago I moved with my family to the Netherlands. For
the last three years I have been studying at the School for Young Talents in the Royal Conservatory of The Hague, where I enjoy playing classical music under the guidance of Bart
de Kater. I am also a member of the Hofstads JeugdOrkest. In my free time I play football and computer games.

I am looking forward to participating in the Huygens Festival. See you soon!

De 12-jarige Wojciech Szymonik is geboren in Warschau, Polen. Hij begon met klarinet spelen toen hij zes jaar oud was. Vijf jaar geleden verhuisde hij met zijn familie naar Nederland en drie
jaar geleden werd hij aangenomen op de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij heeft les van Bart de Kater. Wojtek speelt daarnaast in het Haagse Hofstad Jeugdorkest en maast klarinet spelen houdt hij van voetbal en gamen.

Repertoire: Vijf Bagatellen van Gerald Finzi
- Deel 1 Prelude
- Deel 2 Romance
- Deel 3 Carol in Andante semplice
- Deel 4 Forlana in allegretto grazioso

Het Constantijn Sinfonietta is het gelegenheidsorkest van het Huygens Festival. Het Huygens Festival wordt geopend met Beethovens ‘Ode an die Freude’ (Europese Hymne), omdat naast muziek ook de onderlinge band in Europa een podium krijgt. In het 250e jaar van Beethoven is dit extra toepasselijk.

Normaliter treden deze jeugdensembles uit Debrecen (Hongarije), Pezinok (Slowakije), Hranice (Tsjechië) en Konstancin-Jeziorna (Polen) en uit de regio Den Haag-Rotterdam (Nederland) op bij de opening van het festival. De vier bezoekende landen vormen samen de Visegrád groep, vergelijkbaar met het samenwerkingsverband van België, Luxemburg en Nederland in de Benelux. Elk ensemble wordt aangekondigd door de eigen (vervangend) ambassadeur.

Tijdens het festival vormen deze ensembles samen met enige aanvulling het gelegenheidsorkest, “Constantijn Sinfonietta”, Het orkest staat onder leiding van dirigente Ali Groen. Zij verzorgen het laatste concert van het festival op de zondagmiddag en brengen dan het resultaat van ruim twee dagen intensief repeteren ten gehore. Elk jaar nodigt dirigente Ali Groen een jonge solist uit, dit jaar is dat marimba speler Steije Maurer.

Helaas heeft de organisatie, door de uitbraak van het Covid- virus moeten besluiten, dit programma onderdeel in een iets andere vorm door te laten gaan. De buitenlandse ensembles zullen op de vrijdagmiddag worden vertegenwoordigd door jonge musici van Poolse, Tsjechische, Slowaakse en Hongaarse komaf die in Nederland wonen. De ensembles uit de Visegrád landen zullen door middel van het tonen van video’s betrokken worden. Het Constantijn Sinfonietta zal dit jaar worden samengesteld uit jonge Nederlandse musici.

Het Constantijn Sinfonietta komt met een zeer gevarieerd programma van Beethoven tot en met de filmmuziek van Forrest Gump. Nieuw dit jaar is de arrangeerwedstrijd voor jonge componisten (jonger dan 20 jaar) die ook is uitgezet bij de buitenlandse muziek partners. Gevraagd is een bewerking te maken van Beethovens ‘Ode an die Freude’. Met de uitvoering van de winnende inzending door het Constantijn Sinfonietta wordt het festival afgesloten.

Het programma:

  • Beethoven: Ouverture Die Geschöpfe des Prometheus
  • Vivaldi concert voor 4 violen, deel 1
  • Schubert - Trio voor viool, altviool en cello
  • Koppel - Marimbaconcertino, deel 3
  • Prchal en Grieg - Hall of the Mountain King
  • Gordon Jacob - Old Wine in New Bottles
  • Debussy - Children’s corner
  • Beethoven - Ode an die Freude

Steije Maurer (2004) werd geboren in Nieuwegein. Zijn muzikale interesse was al op zeer jonge leeftijd zichtbaar. Op vijfjarige leeftijd begon hij met slagwerklessen (marimba en djembé) bij PI-muziek voor kleuters op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Vervolgens ging hij verder met lessen op het JongKC in Den Haag. Na lessen te hebben gevolgd bij Anneloes Meijer en Johannes Terpstra heeft hij sinds 2014 les van Martin Ansink. Vanaf groep 8 zit Steije op de school voor Jong Talent in Den Haag. Hier studeert hij snare-drum, set-up stukken, pauken. Sinds september 2018 studeert Steije daarnaast marimba bij Ramon Lormans aan de Percussion Friends Sweelinck Academie in Amsterdam. Steije is ritmisch zeer gedreven, maar houdt ook erg van harmonieën en klankkleuren. Daarom is de marimba zijn favoriete instrument.

In 2016 behaalde Steije de finale van het Koninklijk Concertgebouw Concours. Dit resulteerde in een optreden in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Paul Witteman was er ook en nodigde hem uit voor een optreden in Podium Witteman. In 2017 behaalde Steije de eerste prijs bij het Prinses Christina Concours Regio Zuid 1. In de landelijke finale van ditzelfde concours behaalde hij de tweede prijs en kreeg hij de Persprijs. Deze prijs stelde hem in staat van 1 tot 5 september 2017 een prachtige reis te maken naar Lausanne, Zwitserland. Tijdens het Keiko Abe Lausanne International Marimba Academy (KALIMA) hoorde hij Keiko Abe optreden en luisterde naar tal van toonaangevende marimba-specialisten die allemaal op uitnodiging van Keiko Abe naar Lausanne zijn afgereisd.

Steije mocht masterclasses bijwonen, kreeg zelf les van het beroemde Tchiki-Duo en speelde als één van de jongste deelnemers tijdens het Asia Connection concert in de grote zaal van het conservatorium van Lausanne.
Kort daarna werd Steije uitgenodigd om op 18 en 19 november 2017 les te nemen bij Keiko Abe tijdens het slagwerkfestival “Beat It” in Brugge. In april 2018 is Steije op uitnodiging van Keiko Abe naar Japan geweest om daar op te treden op een marimba-festival in Hiroshima. Hier heeft hij ook een stuk samen met haar uitgevoerd.

In juli 2020 nam Steije deel aan het internationale Boulder Bach Festival's World Bach Competition, Hier behaalde hij in de categorie High School de eerste prijs. Dankzij steun van het Prins Bernhard Fonds, het Christina Concours en Adams Percussion in Thorn is Steije sinds juni 2018 de gelukkige eigenaar van een prachtige Adams marimba.