• Oude Kerk
Geplaatst onder
Klassiek

Trombone en orgel in concert staat garant voor een afwisseling van lyriek en vuurwerk. Joram van Ketel (1994) en Iddo van der Giessen (1995) dagen elkaar voortdurend uit om de uitersten in dynamiek en timbre van hun instrumenten op te zoeken, van fluisterzacht tot meeslepend fel. De twee alumni van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag laten graag horen hoe hun instrumenten veelzijdig en in elkaars verlengde klinken. De ene keer zijn ze verwikkeld in een contrasterend dialoog, dan klinkt het orgel als orkestbegeleiding bij de poëtisch solerende trombone, en op weer een ander moment smelten hun instrument samen richting een spannende climax.

Hun repertoire strekt zich van de Venetiaanse renaissance tot hedendaagse muziek. Op het Huygens Festival 2021 is er speciale aandacht voor de orkestrale muziek uit de 19e eeuw. Zij voeren onder meer de Duo Concertante van Gustav Holst uit, een groot concertwerk voor trombone en orgel uit 1894 dat pas in 1995 werd herontdekt. In deze muziek komt het 19e-eeuwse orgel in de Oude Kerk uitstekend tot zijn recht. Joram en Iddo gaan het avontuurlijke spel met elkaars durf, hun instrumenten en de ruimtelijke akoestiek graag aan.

Trombone and organ in concert are a guarantee for both lyricism and musical firework. Joram van Ketel (1994) and Iddo van der Giessen (1995) challenge each other to demonstrate the timbres and full dynamic ranges of their respective instruments. The two alumni of the Royal Conservatoire in The Hague are keen to illustrate the variety and complementarity of trombone and organ. At the one moment they are in a contrasting dialogue, the following moment the organ functions as an orchestral accompaniment to the soloing trombone, and another moment they sound together going towards an exciting climax.

Their repertoire goes from Venetian renaissance to contemporary music. At the Huygens Festival 2021 they pay special attention to the symphonic music from the 19th century. They perform among others the Duo Concertante by Gustav Holst, a large concert piece for trombone and organ that was composed in 1894 and rediscovered in 1995. This music perfectly matches the 19th-century organ in the Oude Kerk in Voorburg. Joram and Iddo will engage with pleasure in the adventurous interplay of their courage, instruments and the spacious acoustics.


Huygens Festival: Trombone & Orgel

Zaterdag 11 september, 11.45 uur, Voorburg, Oude Kerk

Joram van Ketel, trombone & Iddo van der Giessen, orgel

Programma

Georg Friedrich Händel 1685-1759

Largo “Ombra mai fu” uit Serse (Xerxes), HWV 40

Gustav Holst 1874-1934

Duo Concertante for Trombone and Organ

Johannes Brahms 1833-1897

Uit Vier ernste Gesänge, Opus 121:

- Wenn ich mit Menschen- und mit Engelszungen (S. Pauli an die Corinther I., Cap. 13)

 “Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.”

“Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.”

1 Korintiërs 13: 1-3, 12-13 (NBV)

Ralph Vaughan Williams 1872-1958

Uit Three preludes founded on Welsh hymn tunes (orgelsolo):

- Rhosymedre (or “Lovely”)

Norman Cocker 1889-1953

Tuba Tune

Joram & Iddo

Trombone en orgel in concert staat garant voor een afwisseling van lyriek en vuurwerk. Joram van Ketel (1994) en Iddo van der Giessen (1995) dagen elkaar voortdurend uit om de uitersten in dynamiek en timbre van hun instrumenten op te zoeken, van fluisterzacht tot meeslepend fel. De twee alumni van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag laten graag horen hoe hun instrumenten veelzijdig en in elkaars verlengde klinken. De ene keer zijn ze verwikkeld in een contrasterend dialoog, dan klinkt het orgel als orkestbegeleiding bij de poëtisch solerende trombone, en op weer een ander moment smelten hun instrumenten samen richting een spannende climax.

 In 2018 presenteerden zij de goed ontvangen cd ‘Wachet auf!’ met medewerking van trombonist Joram van Ketel vanuit de Goede Herderkerk in Rotterdam. Hun repertoire strekt zich uit van de Venetiaanse renaissance tot hedendaagse muziek. Op het Huygens Festival 2021 is er speciale aandacht voor de orkestrale muziek uit de 19e eeuw. Zij voeren onder meer de Duo Concertante van Gustav Holst uit, een concertwerk voor trombone en orgel uit 1894 dat pas in 1995 werd herontdekt. In deze muziek komt het 19e-eeuwse orgel in de Oude Kerk uitstekend tot zijn recht. Joram en Iddo gaan het avontuurlijke spel met elkaars durf, hun instrumenten en de ruimtelijke akoestiek graag aan.

 Joram van Ketel (1994) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Timothy Dowling, solotrombonist van Residentie Orkest; Sebastiaan Kemner, solist en lid van het New Trombone Collective; en Pete Saunders, voormalig solotrombonist van het Radio Philharmonisch Orkest. In juni 2021 rondde hij zijn studie goed af met een reeks opnames van de trombone als uitgelezen en veelzijdig kerkmuziekinstrument. Hij ontving lessen en masterclasses bij onder anderen Ian Bousfield, Bart van Lier, Brandt Attema en Ben van Dijk.

 Daarnaast is Joram aan de Universiteit Leiden cum laude afgestudeerd voor de Bachelor Psychologie en summa cum laude voor de Master Cognitieve Psychologie, waarbij hij zich specialiseerde in onderzoek naar training van complexe vaardigheden, zoals musiceren. Joram van Ketel doceert psychologie, statistiek en academische vaardigheden aan de Universiteit Leiden. Hij combineert zijn enthousiasme voor zijn vakgebieden in onderzoek en onderwijs rondom training en oefengedrag van musici. Zo is hij als scriptiebegeleider verbonden aan het Koninklijk Conservatorium en lid van het Music Brain and Health Technology Lab in Leiden.

 Iddo van der Giessen (1995) is musicus en historicus. Hij is cantor-organist van de Goede Herderkerk in Rotterdam Schiebroek en vesperorganist in de Domkerk in Utrecht. In 2020 studeerde hij cum laude af voor zijn Master of Music bij Jos van der Kooy aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Kerkmuziek studeerde hij aan de Codarts Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam. Hij volgde masterclasses bij Ludger Lohmann en Leo van Doeselaar en lessen bij Hayo Boerema, Geert Bierling en Anton Pauw. Hij is secretaris van de stichting Rotterdam Orgelstad (ROS). In 2020 nam Iddo van der Giessen een solo-cd op met muziek van Bach, Franck, Karg-Elert en Liszt (Ad nos) in de Grote of Sint Bavokerk in Haarlem.

 Daarnaast heeft hij de onderzoeksmaster Geschiedenis aan de Universiteit Leiden gedaan met als specialisatie Politics, Culture and National Identities. In 2016 studeerde hij cum laude af aan het Leiden University College The Hague, waar hij Liberal Arts & Sciences: Global Challenges studeerde met als hoofdrichting World Politics.

www.iddovandergiessen.nl

Artiesten